Reparation av flöjt, tvärflöjt och piccola

Tvärflöjten är det musikinstrument som utmanar träblåsreparatören mest. Många tror att det är oboen med sin komplicerade mekanik som är svårast att reparera men tvärflöjten är tio gånger svårare!

Flöjten har stora putor som skruvas fast i klaffen. När man har ett läckage måste mekaniken tas av och den skruv och bricka som håller fast putan tas bort. Sedan klipper man till små bitar av papper, som kan ha en tjocklek på mellan 0,02 och 0,19 mm och lägger dem under putan. Sen ska puta och mekanik sättas dit igen. Har man tur är putan nu tät men oftast får man upprepa denna procedur tre, fyra gånger. På riktigt svåra flöjter kan man få göra det 20-30 gånger, med nästan samtliga 16 flöjtputor!

Tvärflöjten måste ovillkorligen vara helt tät för att låta riktigt bra. Ett läckage på 0,02 mm kan göra att den tappar sin härliga klang. Jag har svurit ve och förbannelse över många flöjter, men glädjen när kunden provspelar sin tvärflöjt efter reparationen uppväger svårigheterna med råge!

Piccolans putor är lättare att sätta dit rent tekniskt. Svårigheten ligger snarare i att den är så liten.

> fortsätt till Reparation av fagott och kontrafagott
< gå tillbaka till Reparationsmenyn

© 2010 clara.ord - informationskonsult